Lärlingsutbildningen!

Jag har gått en ganska annorlunda utbildning, nämligen ett lärlingsprogramm. Detta betyder att jag har gått i skolan 2dagar och varit på en praktik plats 3dagar i veckan alla 3år! Detta förklarar ju inte så mycket, utan ska försöka beskriva bättre! ;)

Först och främst i 9an så var jag och pratade med studievägledaren om just lärlingsprogrammet, en kompis hade gick det programmet och tyckte det skulle passa mig också. Jag pratade med studievägledaren om vad det gick ut på samt pratade vi om olika praktik platser jag kunde tänka jag, och jag sa att jag visste ett ställe och jag skulle gå dit och frågade. Så mamma och jag gick ner till H&M där jag bor för att fråga om jag fick vara där som lärling i 3år, först var det lite tveksamt innan chefen fick reda på att jag skulle vara där 2-3dagar istället för 1dag bara som hon hade haft tidigare. Men sa sedan ja! :)

Varför jag valde H&M var för att jag kände att ''där skulle jag trivas'', det verkade vara en sån hemtrevlig känsla där om man säger så, så därför blev det H&M för mig! Men innan allting var helt klart så var jag där 1 vecka på praktik i 9an för att känna på hur det var och så. Och sedan efter det så var det klart! Det var där jag skulle spendera mina 3sista skolår tillsammans med skolan såklart!

När jag sökte till denna utbildning var jag först och främst tvungen att söka till handelsprogrammet + lärlingsutbildningen, och var då först tvungen att bli antagen till handelsprogrammet, men hade tillräkligt höga betyg och kom då in på denna utbildning vilket jag idag är faktiskt tacksam för med tanke på hur skoltrött jag är! Plus att jag är en person som är lagd åt det praktiska hållet, finns inget värre än att sitta i skolan och plugga, det går inte lära sig något, iallafall inte jag.

När jag sedan började gymnasiet så började jag i lärlingsklassen, gick alltså Inte i handelsklassen. I lärlingklassen var vi ungefär 6-7personer och alla hade vi olika inriktningar. En byggare, målare, servetris, mattläggare, bagare. Ja det var lite gott och blandat! ;) Då läste svenska, engelska och matte A i skolan måndagar och fredagar, för att sedan vara på våra praktikplatser tisdagar, onsdagar och torsdagar. Vi läste dessa kursen under 3 terminer, och dom sista 3 terminerna läste vi svenska B, som var friviligt för oss lärlingar. Under dessa 3år läste vi även Samhäll 50p, Historia 50p, Relegion A, Idrott 50p. Sedan läste vi ju även våra individuella val(lästes i 2an och 3an) på måndagar och fredagar, där vi själva får välja vad vi vill läsa, finna massa olika kurser. Jag valde i 2an att läsa Engelska B och Dansträning, för att i 3an läsa Psykologi A och Psykologi B.

Det man nu gör på sin praktik plats är allt det man läser i skolan, eller ja, det praktik platsen kan lära ut, går ju inte lära sig allt direkt. Men jag säger det, tack och lov att jag läst som lärling, för om jag skulle suttit i skolan skulle jag aldrig kommit ihåg det vi lärt oss, men nu när jag varit på praktik har jag lärt mig massa som jag kommer ihåg, mer eller mindre iallafall! ;)

Så jag kan rekomendera denna sortens utbildning om du nu har chansen att kunna gå detta, inte så vanligt nämligen tyvärr. Men om du är skoltrött och lär dig mer av att göra än att sitta och plugga, tveka då inte att gå denna utbildning om du har chansen! Det finns även större chans till sommarjobb samt kunna jobba extra om det behövs. Själv fick jag sommarjobb förra sommaren där och när jag fyllde 18 förra sommaren jobbade jag även extra på lördagar och när det behövdes! Så det lönar sig verkligen!

..........Lämna gärna en kommentar ;)

OBS! Jag ansvarar bara för vad jag skriver, inte för vad du förstår

Namn:
Jag kommer tillbaka
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

...............Jonna Nilsson - Narbonne.blogg.se