Min drömhäst

Jag har sagt att någon gång i min framtid SKA jag köpa en egen häst! En helt egen häst! Just nu har jag varken, tid, pengar eller den kunskapen till att ha egen häst. Jag vet självklart vad det innebär att ha häst, kostnader och sånt. Men det jag är nervös över är just sånt här med mat och sånt. Men men, jag har nästan testat på att ha egen häst då jag 2 sommrar i rad fått chansen att ta hand om ridskolans hästar, då ridit, fixat i stallet och fixat med hästarna, varav även några unghästar som jag fick släppa ut i ridhuset, ta in ut i stallet, tränat att sadla dom, gå med dom och sånt så hästvana har jag ju. Har ju trots allt ridit i typ 9-10 år på ridskola så. Under den tiden var ju i stallet nästan 5timmar då jag började med stallgöra, sedan ta hand om unghästarna och sedan ridit innan jag åkt hem, och då var jag själv i stallet. Hade fått uppgifter av min ridlärare vad jag skulle göra, det var allt ifrån städa sadelkammaren, mocka, ge vatten, ge hästarna inne mat, och sånt som hör till. Och sedan avslutade jag dagen med att rida mellan 3-4 hästar.
 
Men om man nu ska gå in mera på hur min drömhäst ska se ut och vara så tänkte jag dela in det i olika kategorier som utseende, hoppning, dressyr och allmänt. Allmänt då hur psyket ska vara på hästen.
 
Utseende
Till utseendet ska hästen vara hög då jag själv är väldigt lång, helst 170+. Ganska högbent men även inte så smal och ''liten'' utan lite mera kraftig och musklad. Självklart är dom här ''mindre'' stora hästarna fina, alltså dom lite smalare, men jag själv tycker det är fint med lite kraftigare och jag passar själv tycker jag bättre på dom än dom här pinnsmala hästarna! Färgen spelar inte mig så stor roll, men mest tycker jag om bruna och mörkbruna hästar, men även är vissa skimmlar fina, men själv är jag lite svag för bruna/mörkbruna hästar med mörkare man och svans. Någon bläs eller strumpor spelar ingen större roll enligt mig.
Pw är en ridskolehäst som är lite kraftigare i modellen 170cm i mkh och brun, typiskt en sån häst jag vill ha
Cito är också en ridskolehäst som passar mig i modellen, 170+ i mkh och kraftigare.
 
Allmänt
Psyket hos hästen ska vara lugn, snäll och lätthanterlig, men vem vill inte ha en sån? ;) Men utöver det ska den helt klart vara trafiksäker, lätt att lasta, lätt att lyfta hovarna på, ja lätthanterlig över lag. Självklart vill jag att hästen ska ha lite egen personlighet, men inte åt det dåliga hållet att dom är sura och så. Men lite små busig. :)
Ridskolehästen Sabban är helt klar den häst jag skulle vilja ha i psyket. Snällare häst får man leta efter! Underbar, snäll, trafiksäker, lätt att lyfta på hovarna(när man visar vem som bestämmer ;)) o.s.v, hon har även sin egan personlighet, nämligen expert på att rymma ur hagar ;)
 
Hoppning
I hoppningen vill jag att hästen ska vara frammåt, hoppar allt, ställer upp för ryttaren och ställer upp i alla lägen. Lagom het, men samtidigt att man kan kunna hålla tillbaka och reglera men samtidigt kunne driva på och trycka av och hästen och hästen då lyssnar, så inte hästen är skänkeldöv, utan mera att den lyssnar och är pigg frammåt istället för ''trög'' och bakåt. Hästen ska även vara allert och snabb i benen och kunna trampa om snabbt om den kommer fel och samtidigt kunna sträka ut sig för att ta ett längre språng om det behövs.
 
Detta är en häst som var till salu på hastnet.se för ett tag sedan, typiskt såhär vill jag att hästen ska vara inom hoppningen, pigg och allert samt snabb i benen!
 
Dressyren.
Inom dressyren ska hästen vara pigg och allert, precis som i hoppningen, lyssna snabbt för skänkeln och vara frammåt, lagom het med en energi som man lätt kan samla ihop. Hästen ska ha en ganska naturlig frammåtbjudning, men samtidigt inte så den blir onaturlig och det ser ut som om hästen automatiskt går i from. Utan att man alltså får jobba hästen till rätt form.
Denna häst var också även till försäljning på hastnet.se för ett tag sedan och jag blev helt kär! Inte nog med att den har ett underbart steg, den är även stor, högbent och brun. Det enda som saknas är lite mera muskler. Kommer ihåg att hästen var ca 5år eller något.
 
 
Så ja, om man skulle sätta ihop dessa hästar jag visat nu till en, alltså PWs höjd, kropp, Sabbans psyke, Milegros(video) hopp teknik och Bacchus(video) dressyr smidighet. Ja då skulle jag helt klart vara en lycklig tjej om jag fann en häst som den! :D

..........Lämna gärna en kommentar ;)

OBS! Jag ansvarar bara för vad jag skriver, inte för vad du förstår

Namn:
Jag kommer tillbaka
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

...............Jonna Nilsson - Narbonne.blogg.se