Tekniken skämmer bort oss

En sak som jag kom att tänka på idag på jobbet är hur mycket egentligen tekniken skämmer bort oss i dagens läge? Vi slipper gå utanför dörren för att köpa kläder, skor, inredning och nu till och med mat? Vi skriver inte längre mysiga brev och skickar till varandra utan ringer ett snabbt samtal på telefonen. Vi rör på oss mindre eftersom vi sitter inne framför tvn och/eller datan. Vi behöver inte ens läsa för att höra en historia, finns ju ljudböcker nu för tiden. Det finns en massvis med saker vi kan göra utan att lämna säkerheten i vårt hem.
Bild: google
 
Egentligen? Hur bortskämda har vi inte blivit? Och nu behöver vi inte ens gå till datan för att göra ärenden på internet, det finns ju nu för tiden i mobilen? Det finns appar till allt i dagens läge! Det är faktiskt lite läskigt hur bortskämda vi nu blivit med all teknik som kommit! Visst jag säger inte att det är något fel med det, älskar att kolla på tv, sitta vid datan och telefonen. Men vi har blivit så mycket onyttigare nu, vi rör inte på oss. Och om vi nu rör på oss så kan vi göra det hemma på alla dessa olika maskiner, vilekt är jätte bra för vissa som kanske inte klarar av att vara ute pga olika anledningar. Min vi andra? Hur mycket frisk luft får vi egentligen?
 
Något som märks speciellt hur mycket beroende vi är av tekniken är vid strömavbrott och vid åska? Hur många ungdomar och vissa äldre klagar på att det inte finns något att göra? För det enda vi gör om dagarna är ju nästan telefon, datan och tvn. Det finns tydligen ingen tid för att läsa en bok, gå en promenad(visst kanske inte i åskan men förstå mig), sitta och prata med familjen(om dom är hemma, eller om man har), spela kort med familjen(se tidigare kursiv stil), städa?! Det ungdomar nu gör när det inte går att sitta vid datan, tvn eller prata i telefon är att klaga att det inte finns något att göra, nu drar jag inte alla över en kant, absolut inte!
 
Bild: Facebook
 
Jag ska erkänna att jag själv förr klagade ibland när det inte fanns något att göra. Men nu på senare tid så gillar jag att sitta och prata med familjen medans åskan mullrar utanför och regnet smattrar på glasrutan, att bara prata, spela kort/spel och bara vara. Det verkar inte finnas så mycket tid för det nu mera tydligen. Jag gillar även att kunna mysa ner mig samtidigt, som sagt tidigare, åskan mullrar och regnet smattrar och läser en mysig bok. Det är kvalitets tid. Det finns faktiskt inget mysigare än åska enligt mig själv, om det nu inte gäller på kvällarna, är mörkrädd och har jätte svårt att somna när det är tyst. Men annars, ja det är hel mysigt faktiskt!
 
Men ja, nu tillbaka till rubriken. Tekniken skämmer verkligen bort oss, nått otroligt nu förtiden! Men visst, det underlättar ju nått otroligt i vår vardag, men samtidigt, vi glömmer bort detta med kvalitets tid och bara umgås, läsa en bok, gå ut och gå. Det hamnar nu åt sidan, det finns inte tid. Jag ska säga det, jag gillar skarpt tekniken och vart den tagit oss, men det betyder mer för mig att umgås med familjen och gå ut och röra på sig i friska luften. Det är underbart!
 
 
Så ett tips till er alla, sluta vara så fixerade vid tekniken! Det finns bättre saker än att bara sitta vid datan och glo, titta på tv eller springa på ett löpband. Umgås med familj, vänner, gå ut och gå i friska luften med en kompis, hunden eller varför inte härlig musik i öronen! Det kan göra ens dag!
 
PS: Är det något som håller med mig, eller är ni helt emot? Släng iväg en kommentar isåfall och skriv vad du tycker! :)
 

..........Lämna gärna en kommentar ;)

OBS! Jag ansvarar bara för vad jag skriver, inte för vad du förstår

Namn:
Jag kommer tillbaka
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

...............Jonna Nilsson - Narbonne.blogg.se