Blir vi lurade?

Någonting jag tänkt på mycket den senaste tiden med tanke på att jag blivit tvungen att börja äta medicin igen emot min depression, är hur mycket av alla läkemedel är egentligen bara en placeboeffekt?
''Placeboeffekt är en sorts medicinsk behandling som går ut på att lura mottagaren genom att ge denne verkningslös medicin, för att bli av eller minska dennes sjukdom. Hos de individer som blir utsatta för placebobehandling finns det många som märker en avsevärd skillnad, vilket slutligen kan resultera i att inga ”riktiga” mediciner behöver användas. Det är just denna positiva effekt som kallas placeboeffekten''
Källa Kort sagt så tar man en medicin som egentligen är ett sockerpiller och inte ger någon direkt verkan.
 
Anledningen till att jag börjat tänka mera på detta nu denna omgång med mediciner är för att jag nu efter att jag fått ut en nytt recept fast från annan tillverkare(samma som jag haft med annan tillverkare) har börjat känna mig mer nere än vad jag tidigare gjorde. Bl.a även för att dessa piller ser annorlunda ut än mina tidigare. Dom jag haft tidigare har varit kapslar man ska svälja, men dom jag har nu är små piller liknande panodil typ. Och trots att jag har samma dos som tidigare så har min mående som sagt ändå gått neråt mer och mer dom senaste två veckorna.
Jag vet inte om det bara kan vara en tillfällighet just nu, men om det inte bättrar sig inom 2v får jag ringa min läkare och se vad hon säger, om jag ska öka dosen ytterligare eller om jag måste ha från en viss tillverkare. Ja vi får se.
 
Källa

Men tillbaka till min tanke, hur mycket av alla mediciner är egentligen en placeboeffekt? För vi tar ju en huvudvärkstablett i hopp och vetskapen om att huvudvärken ska försvinna, och efter ca 30min har ju huvudvärken försvunnit. Är det just för medicinen eller är det bara rent psykologiskt? Du vet ju att du tar en panodil mot din huvudvärk och då ställer hjärnan in sig på att huvudvärken ska gå över, men är det verkligen panodilen som gjorde att huvudvärken försvann, eller vad det din inställning som fick huvudvärken att försvinna?
 
Men blir vi egentligen lurade?
På ett sätt så ja det blir vi faktiskt. Men samtidigt vill jag inte säga att vi blir lurade om vi faktiskt kan bli hjälpta och må bättre av sån medicin som faktiskt är placebo. Håller ni inte med mig?
Jag personligen tycker att placebo är bra just för att vi på så sätt vet vi att mycket av dagens problem kan botas med hjälp av bara tankens kraft egentligen.

..........Lämna gärna en kommentar ;)

OBS! Jag ansvarar bara för vad jag skriver, inte för vad du förstår

Namn:
Jag kommer tillbaka
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

...............Jonna Nilsson - Narbonne.blogg.se