Skillnad!

En sak som jag tänker på är skillnaden i fälttävlans ryttarnas banhoppning och dom som tävlar hoppning på häg nivå, förstod ni mig nu? Men jag har kommit underfund med att det är är ganska stor skillnad på ryttarna & hästarna. Självklart är dom ju tränade på olika sätt, se mig inte som helt dum i huvudet nu och att jag inte kan något? Men tycker det är en sån kul skillnad.
 
Men tänk nästa gång ni ser fälttävlans ryttare hoppa deras banhoppning så ser ner en väldig skillnad på rytarnas hållning/ställning. Dom står ofta upp i sadeln hela tiden, som dom gör på terrängen, vilket jag tycker det ser ut lite som dom kommer i obalans med hästen och blir lite efter i sprången ibland? Det andra jag ser är att vissa ryttare står ganska mycket på tårna, och inte har balansen i hälen och trycker inte ner den, vilket gör att dom blir ganska stumma i benen. Det är helt klart inte alla, men vissa tycker jag dom har tendens till detta.
 
För om ni nu tänker på dom stom tävlar hoppning på hög nivå. Ryttarna där är mera nära sadeln, mer kontakt med hästen och flyter på på ett lättare sätt, samt att dom kommer mer ''rätt'' med hästen. Dessa hoppryttare är heller inte så stumma i benen, utan har balansen i hälen och trycker ner den.
 
Men inte mer än skillnad på ryttarna så tycker jag det är skillnad på hästarna. Jag tycker fälttävlans hästarna hoppar bättre på dom längre hindren, då speciellt på trippelbarren. Men det är nog mycket det att fälttävlans ryttarna faktiskt oftast hoppar lite längre hinder, och inte så många korta som räcken är faktiskt.
 
Enligt min mening kan jag tycka det är lite tråkigare att se på fälttävlans ryttarnas banhoppning, då jag tycker det inte ser lika lätt och fint ut som det gö när dom som tävlar hoppning på hög nivå gör. Men självklart finns det många fälttävlans ryttare som har en riktigt fin hållning med, samt verkligen har en fin kontakt med hästen. Jag trycker absolut inte ner på fälttävlans ryttare och deras hästar? Absolut inte! Jag tycker dom är grymma och hästarna är absolut grymma dom med, som klarar av etta svåra prov dom egentligen utsätts för. Men det syns att dom inte tävlar hoppning, alltså bara det.
 
Men jag tycker banhoppningen är roligare att kolla på när det är dom som tävlar hoppning på hög nivå. lite mer spännande på nått sätt? Jag vet inte, men absolut inget fel på fälttävlans ryttarna, absolut inte. Men jag skrev detta bara för att skriva om skillnaden jag kan se hos dessa ryttare. Är det något du också tänkt på? :)
 
Super grymma Sara Algotsson och fina Wega som tog sveriges första OS-medalj! ♥
Bilder: Google

..........Lämna gärna en kommentar ;)

OBS! Jag ansvarar bara för vad jag skriver, inte för vad du förstår

Namn:
Jag kommer tillbaka
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

...............Jonna Nilsson - Narbonne.blogg.se