We are the future!

Jag blev så förbannad förra måndagen när jag var på arbetsförmedlingen för att lära sig skriva sitt CV. Efter dom visat och pratat då så fick man chansen att prata med dom en och en och fråga saker då. Jag bestämde mig för att fråga hur jag skulle framföra detta med att jag tänke plugga vidare nästa höst eller om jag ens skulle nämna det för arbetsgivaren? Jag fick ett rakt och kort ''Nej'', det skulle jag absolut inte göra! För det minskade bara mina chanser till att få jobb just för att arbetsgivare inte vill anställa någon som ska plugga vidare eller hur det nu va hon sa.
 
Men jag tänker såhär:
Visst hon har väl rätt i det hon säger. Men samtidigt tänker jag såhär. Tänk om man nu skulle få jobb, jobba kanske 6månader och sedan få veta att man kommit in på en skola som man längtat efter. Hur reagerar arbetsgivaren om man helt plötsligt kommer och säger att man ska plugga till hösten? Nu tänker jag i mitt fall. Jag har ju inte sökt något men kommer göra det till hösten. Jag kommer plugga på distans 50% för jag vill kunna jobba samtidigt. Jag har bara sökt jobb på ca 50-75% just för att jag har tankar till att plugga vidare, samt jag inte vet om jag psykiskt kommer klara mera för tillfället. Kan orka mer om jag får rätt hjälp, men nu känns det inte så.
Men åter till arbetsgivarna. Om jag vore en arbetsgivare och anställer en person i tron om att dom ska stanna kvar på företaget ett bra tag och sedan helt plötsligt får reda på att dom ska plugga vidare, till något som inte hör till arbetet? Jag själv skulle bli ganska sur och tvär. Själv skulle jag isåfall vilja att det framgick kanske när man träffas öga mot öga och därefter anställer personen på halvtid och ger den anställda ett stöd till att kämpa för att komma in, samt även erbjuda deltid under den tiden personen pluggar.
 
Visst nu kan jag inget om chefs jobb och sånt, men ändå. Detta är bara utifrån mina tankar? Jag kanske tänker helt galet men ändå, jag tycker att någonstans borde ändå arbetsgivaren få vetskap om detta, och inte då när man helt plötsligt kommit in på skolan. Visst, man har rätt till ledighet eller vad det var hon sa, men chansen kan väl ändå vara stor att man får sparken och på så sätt inte har någon inkomst alls under den tiden man pluggar? Tänker jag fel nu? Hur ser ni på detta?
 
En sak till dom tog upp, var att om man hade facebook och en blogg som man kanske ville framhäva skulle man tänka på vad man skrev och visade för bilder. Att man t.ex inte skulle ha för starka åsikter och saker och ting och vad det nu mer var? Men även här, hallå? Är det inte meningen att man ska visa arbetsgivaren vem man är? Visst det kanske inte är världens smartaste att lägga upp massa bilder på när man är stupfull, bilder när man solar toppless eller vidare. Självklart, där går ju en gräns. Men man måste ju faktiskt få visa samhället  vad man tycker och tänker. Jag är en sån person som har åsikter om saker och ting, vilker jag vill visa. Jag tänker inte fastna inom samhällets normer om hur man ska vara. Jag vill visa vem jag är, accepterar dom inte det, visst då är det inte mitt fel.
 
Jag själv har valt att visa min blogg, därav jag kan mera på ett korrekt sett visa vem jag är. Att jag har mina dåliga dagar, att jag kämpar på trots motgångar, visa att jag är den personen jag är och jag är mig själv. Jag tycker bara det är starkare att visa samhället vem man är iställer för att gömma sig bakom en fasad som man inte trivs som. Jag har varit där, man mår bara sämre. Accepterar nu inte arbetsgivarna att jag är mig själv och att jag inte tänker ta order ifrån andra hur jag ska vara, klä mig eller sminka mig.(Nu menar jag samhällets normer, att man ska sminka sig, klä sig och uppföra sig som alla andra. Inom jobbet är detta en helt annan sak!)  Jag tänker vara mig själv, vare sig samhället idiotförklarar mig eller älskar mig. Ingen är perfekt, vi har alla våra brister, vissa är bra och andra mindre bra, men det är detta som gör en mänsklig!
 
Ps: För att återkommer till detta med att plugga vidare och om det skulle stå i ett CV eller inte så sa ju hon jag pratade med att det absolut inte skulle framgå, medans när jag skrev in mig så skrev dom till att jag skulle plugga vidare hösten 2013, och detta ser arbetsgivarna? Här pratar vi dubbla budskap! Något jag HATAR!
 
Bild: we<3it

..........Lämna gärna en kommentar ;)

OBS! Jag ansvarar bara för vad jag skriver, inte för vad du förstår

Namn:
Jag kommer tillbaka
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

...............Jonna Nilsson - Narbonne.blogg.se