♦ They say you can trust them, can you?

En sak som gör mig riktigt rädd är dagens sjukvård! Det sägs att man ska kunna lita på dom och dom gör sitt bästa för att hjälpa en! Bullshit säger jag, Iallafall i 80% av fallen! Det är sällan man får den hjälpen som man verkligen behöver!

Om jag ändå kunde räkna hur många gånger jag sökt läkarvård för mina knän som jag har och har haft problem med sedan jag var 8-9år, och jag är som sagt 18år nu! När jag var liten och vi besökte en läkare sa han att jag hade fotbollsknä? Spelar inte ens fotboll så hur jag lyckades med detta förstår jag inte? Men med detta betydde det att någonting som ligger innanför knäskålen var för mjukt och det var därför jag fick ont i knäna, detta skulle jag få leva med tills jag var 20år.
Smärtan försvann sedan något år och jag hade inte ont längre! Men sedan kom smärtan tillbaka och var värre än någonsin, har besökt läkare ett flertal gången men blivit avvisad och en läkare sa nästan rakt ut till mig att jag bara fejkade, trots att jag knappt kunde gå eftersom jag hade så fruktansvärt ont i båda knäna! Men hon tyckte bara jag fejkade min smärta och det var inget fel på mig! Sökte ytterliggare en gång samma vecka, fick samma läkare och samma sak, blev avvisad och hon sa typ att jag fejkade allt?! Sedan har jag efter detta varit hos ett flertal läkare som inte brytt sig ett dugg om min smärta!
Men för cirka 3-4år sedan kom jag till en doktor som faktiskt tog mig på allvar! Han tyckte att jag skulle in och rönka knäna eftersom jag sökt läkare så pass många gånger och haft ont i så många år som jag haft! Han skickade en remiss till röntgen i Västervik, men där tog den hoppfullheten slut! Dom tyckte inte alls det var nödvändigt att röntga knäna, utan dom tyckte att jag skulle göra sjukgymnastik istället. Ah jo, det hjälpte juh! Kom dit och vi pratade lite och jag berättade om mina smärtor, tog även upp att jag haft väldiga problem med mina fotleder. Fick hem ett papper med övningar jag skule göra, gjorde dessa övningar i ca 5-6 månader, med återkommande besök till sjukgymnasten varje månad.
Sista gången vi träffades frågade hon hur det var och jag sa att ja det har blivit bättre, kan ju iallafall springa 800-900m innan jag får ont(innan kunde jag knappt springa 300m) Då sa hon bara ''ja men vad bra, då behöver ju inte vi träffas mera''. Och där tog den sagan slut! Har sökt läkare en gång till efter detta med mina knän men inte mera! Och tänker heller inte söka läkare någe mera! Man blir ju bara avvisad ändå! Jag säger det, jag åker till akuten då jag inte kan gå och mina knän inte pallar mer!KANSKE man blir tagen på allvar?!

Efter dessa problem med knäna så har jag börjat få ont i mina höfter, ryggen och nacken! Hade jätte problem med nacken förra vintern, och sökte läkare för detta! Kom dit och gick därifrån med Voltaren och Ibumetin som jag skulle äta och smörja in mig med 3gr om dagen i en vecka, om det inte blivit bättre så skulle jag ringa igen så skulle jag få en ny tid! Ah tjena mitt bena! Skulle fortsätta med Ibumetin och voltaren ytterliggare 1 vecka och sedan ringa för att få ny tid! Blev inte bättre efter en vecka och ringde igen för att beställa tid, Nae! Glöm det, ingen ny tid dom sa att jag skulle fortsätta smörja in mig och äta ibumetin 3gr om dagen tills värken var helt borta! Efter 9-10veckor så försvann smärtan helt! Men det även tack vare att det var jullov då och jag inte gjorde annat än att sitta i soffan och varken bar eller gjorde något tungt med armarna.
Har nu börjat få problem med nacken igen och är stel och konstig, men kan iallafall vrida på huvudet som jag inte kunde förra året. Men tänker iallafall inte söka läkarhjälp för man blir ju nästan kallad Idiot för att man har ont!

En sak som jag även tänkt på är att sjukvården tar till undanflykter och bryr sig inte om att undersöka en person eftersom dom ser på personen vad det är för fel. Personen är så kallad överviktig, och då säger dom att problemen försvinner om dom bara går ner i vikt! Ah jo visst, det kanske har lite med saken att göra. Men det är inte hela historien! För det är nämligen en person som står mig nära som råkat ut för detta ett flertal gånger! Och jag vet att personen i fråga har problem, och det har INTE bara med övervikt att göra!

Du kan ju ligga döende utan att få någon hjälp? Och det är bevisat ett flertal gånger! Kommer inte ihåg riktigt när det var men det var ju för ett år sen eller var det var en grabb som ringde och ville ha en ambulans för att han hade ont i bröstet och hade svårt att andas. Vad hände med honom, han blev nekad ambulans och dog samma kväll!
Även en ung flicka som fick en sax i huvudet blev nekad ambulans och var tvugna att komma in på annat sätt, trots att mamman(eller om det var pappan) inte hade någon bil vid tillfället!
Flera sånna här historier finns, och bara under något år så har det blivit såhär! Är det då meningen att man ska känna sig säker i sjukvården? Nae det gör verkligen inte jag! Aldrig att jag skulle få för mig att söka läkar hjälp igen för smärta eller liknande!

Nu säger jag inte att Alla läkare är såhär, finns säkert några där ute som verkligen bryr sig och gör Allt för att få sin patient att må bra! Jag har bara varit med om 1läkare som brytt sig under alla dessa år och gånger jag sökt hjälp för smärtor. Och så ska det väl ändå inte vara? Nae jag tycker faktiskt att dagens samhälle, då speciellt sjukvården får en spark i röven rent ut sagt och kommer ut bryr sig om folket!
Jag blir faktiskt riktigt rädd och ledsen över att sjukvården är såhär! Sjukvården ska väl finnas där för en och hjälpa en när man har ont och vill blir av med sin smärta?

Jag känner mig iallafall Inte säker med dagens sjukvård! Gör du det?

..........Lämna gärna en kommentar ;)

OBS! Jag ansvarar bara för vad jag skriver, inte för vad du förstår

Namn:
Jag kommer tillbaka
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

...............Jonna Nilsson - Narbonne.blogg.se