Våra hundar lider!

Mamma och jag satt och diskuterade detta med hundar idag och allt med utställningar och göra, hur mycket vi förstör våra raser, att vi avlar på dom minsta avkommerna för att få fram dom minsta raserna. Vi pratade ganska hetlevrat men vi båda hade självklart samma mening om saker och ting, att det har blivit sjukt! Varför avlar ens uppfödare på sjuka hundar? Tänkte ta upp några raser i detta inlägget och fler i ett senare inlägg, tänk dock på att jag är ingen expert, men jag vet vad som är rätt och fel när det gäller hundars hälsa!
 
Ta t.ex. Rhodesian Ridgeback denna ras är igenkänd för deras ridge(ålen) dom har längs ryggen, visst rasen är jätte fin och ridgen är ganska häftig. Men det ni nog inte visste är att detta faktiskt är en defekt! För ett tag sen var det ett program på tv där dom tog upp detta nämligen. Det är nämligen så att i denna ridge finns det hål som är så små som knappnålshuven som går raakt ner i ryggmärgen, därav bakterier och skit kan komma ner och göra hunden sjuk. Det sjuka med detta är att uppfödare faktiskt avlivar valpar som föds utan ridge, alltså dom som är friska. Jag vet dock inte om alla uppfödare gör det, men det var iallafall vad som framkom i programmet.
Detta gjorde mig faktiskt rädd, varken mamma eller jag visste att deras ridge faktiskt var en defekt, och en dödlig sådan! För ett hål rakt ner i ryggmärgen är verkligen inte normalt! Vi blev riktigt skrämda när det gällde detta.
 
Där ridgen börjar och slutar finns dessa små små hål som går ända ner till ryggmärgen!
Bild; Google
 
En annan ras dom tog upp i detta program som faktiskt var ännu hemskare var Cavalier King Charles Spanieln är att deras huvud faktiskt är för liten för att deras hjärna ska få plats! Visste ni det? Att vissa faktiskt får skära upp en bit av skallbenet så att hjärnan kan få mera utrymme?! Jag höll på att falla baklänges när dom berättade detta! Och det värsta fallet var faktiskt en King Charles Spaniel som vunnit Crafts(största hundutställningen som finns) som led av detta, och en svår sådan. Ägaren av hunden hade lovat att absolut inte avla på denna hunden just för att den var så pass sjuk. Tror ni hon höll det? Nae hon tog en massa kullar efter denna hane, just för att många ville ha den för den vunnit Crafts. Det är sjukt, att vissa uppfödare bara bryr sig om pengar och inte tänker på att rasen förstörs och hundarna mår dåligt.
Men hur har detta ens framkommigt?
Jo uppfödare avlar på dom minsta hundarna, och dom vill ha cavalieren ska ha så litet huvud som möjligt om man jämför med kroppen. Så vi har faktiskt bara oss själva att skylla när det gäller detta, att faktiskt raserna förstörs.
Men hur märker dom detta? Hundarna får som epelepsi anfall när hjärnan svullnar upp så mycket att den trycker emot hjärnbalken. Och detta får hundarna att få kramper och anfall som springa runt runt runt. Jag mådde så illa av det jag såg att jag faktiskt grät. Att folk kan vara så kalla att dom faktiskt förstör rasen nått enormt som dom faktiskt gör när dom avlar på sjuka hundar!
Det är alltså dessa hundar som lider av denna sjuka sjukdom!
Bild: Google
 
Sen kan vi ta upp detta med en av den vanligaste rasen, nämligen schäfern! Schäfern som är en bruksras, en kraftig ras som ska tåla mycket! Men vad har vi nu fått? Små fjantiga utställningsschäfrar som går på haserna?! HALLÅ!!! Det är inte ens snyggt? Sen hur bra mår hundarna, hur mycket problem får dom inte? Dom går som om dom skulle ramla ihop när som helst och ja, jag lider med dom! Även här har vi utställningar att skylla! För det är domarna som dömmer, och dom dömer Aldrig efter rasstandarden! Domarna har alltså plockat fram dom som är lite mer låga i bakbenen, och eftersom dessa hundar vunnit har uppfödare där efter valt att avla vidare på dessa avkommer tills hundarna blivit mer och mer låga och till slut går på haserna! Jag personligen tycker det är så fruktansvärt fult och hemskt! Och jag vet fler som delar samma mening med mig! Många flera!
Om man nu vill ha en rakryggad schäfer och inte en räkstjärt som dessa schäfrar nu kallas. Får man gå till uppfödare som avlar på bruks schäfrarna, för där har vi dessa rakryggade Normala schäfrarna! Vilken skulle du helst välja?
Bild: Google, mild grad av sluttning
Bild: Google, grov grad av sluttning
Bild: Google, gammeldags schäfer med RAKrygg,
 
 En ras till som förändrats mycket sedan vi faktiskt hade dom är dom bellgiska vallhundarna, i detta exempel tar jag upp Groendal som vi i familjen själv haft! Dagens grönisar(kallas så) är små pyggmér med världens världens jäkla päls! Varför? Jo här igen har vi utställningar och dommare som är boven i dramat! Domarna går efter egen smak, och är det 1 eller 2 dommare som tycker dessa pälsbollar är finast och tar fram dom till BIR och BIM så är det klart att uppfödare som vill vinna massa fortsätter att avla på dessa! Vilket i min mening är så förbannat sjukt! Grönisarna vi hade var högre, med normal päls. För pälsen har ju faktiskt en effekt! Dom har ju inte pälsen bara för prydnad! Och rubbas hunden päls så är det klart att rasen också blir sjukare! För när min mamma köpte sin första grönis var detta den friskaste hunden som fanns! Men inte! Våran var allergisk mot det mesta, hade epelepsi och något mer jag just nu i skrivande stund inte kommer på! Men han hade även lite mera päls än vad dom skulle ha.
Bild: Google, hittade tyvärr ingen stående bild så ni får se pälsen samt hur små dom är. Men här ser ni ändå hur sjukt mycket päls dom fått! En svart collie nästan!
 
Bild: EGEN! Detta är våran föredetta Groendal vi hade. Chip. Han var precis perfekt, i kropp/storlek och i pälsmassa.
 
Sen har vi rasen jag tänker skaffa senare i mitt liv, nämligen Welsh Corgi Pembroke. Det är flera uppfödare som avlar på så korta ben som möjligt så magen släpar i marken?! Varför? Utställningarna och domarna som går efter eget tycke och smak! Mamma och jag träffade en uppfödare i Tvååker, eller ja 2st som ville få fram den gamsla sortens Pembroke, den med högre ben och kortare kropp. För det är ju faktiskt en boskapsvallare! Den ska kunna hoppa över stockar och stenar när den vallar. Men inte fasen kan den det när benen är korta! Hon hade till och med importerat en tik ifrån Holland som hade det gamla stuket på pembroken. Hon visste att hunden inte skulle få mer än 'Very Good' på utställningar, men hon ställde ändå ut för att hon ville få fram den gamsla sorten vilket jag tyckte var så grymt bra! Jag gillade verkligen denna kennel skarpt, just för inställningen hon hade!
Så när jag kommer skaffa en sån ras kommer det helt klart bli från hennes kennel! Rätt o Slätts kennel för er som undrar!
Bild: Jonna Nilsson/jag, detta är en 6månaders valp från en av dom vi pratade med, som avlade fram högbenta pembroke.
Bild: Jonna Nilsson/jag, väldigt mycket päls men ändå högbent!
Bild: Google, inte lika mycket päls och mer kortbent.
 
Sedan har vi dessa miniraser vi har! Det finns allt ifrån Miniaussie till minichichuaua?! Även här har vi utställningar att skylla. Men mest av allt faktiskt våra super kändisar i USA som Paris Hilton som vill ha små små söta knähundar. Sen att vi vill ha hundarna som valpar hela livet. Men hur bra mår rasen av det?
Men det sjukaste var MiniMini Yorksheterriern mamma och jag träffade nere i Läckeby, vi trodde det var en valp hon höll i så vi var tvugna att fråga. Nae du! Tiken var ca 2år och vägde knappt 1kg?!?!?!?!?!?!?!?!?! HALLÅ!!!!!!! Snacka om att vi slog bakut när vi fick höra det! Att det var en MINI MINI!!!!
 
Bild: Google, dock är denna bild på en valp. Men ungefär såhär små är dagens Mini Chichuaua?!
 
Det finns helt klart fler raser jag vill ta upp! Men det får bli i ett senare inlägg, tyckte det räckte med text för denna gång!
Men Hur ser ni på detta? Tycker ni det är rätt eller fel att domarna går på eget tycke och smak och att raserna får lida för detta?! Lämna gärna en kommentar och skriv vad du tycker! All feedback är välkommen!

..........Lämna gärna en kommentar ;)
Skrivet av Anonym

bra :D görs?

2012-07-24 ♥ 14:22:41
Blogg: http://swaxu.bloggplatsen.se
Skrivet av Acro å matte

Superbra skrivet! Du har så rätt så rätt. Det bra i schäfervärlden är att kriterierna börjar om än smått ändras :)Vi hittade en uppfödare efter många om och men som inte avlar på extrema bakvinklar. Sedan finns en risk när man tittar på bilder från utställningsschäfrar eftersom bakbenet medvetet dras bakåt före fotografering. Gå gärna in och titta på Acro´s bilder, han fick en 1:a placering excellent av en rutinerad schäferdomare ;)
Så med tiden tror och hoppas jag att vinklarna blir mer mot den äldre generationen av schäfer.

Svar: Ja, det är fel att schäfrarna ska behöva lida, dom kan ju knappt gå längre med dom extrema bakvinklarna.Wow, vilken snygging! Älskar dom rakryggade långhåriga schäfrarna! :)
Jonna Nilsson

2012-07-25 ♥ 09:05:49
Blogg: http://www.teammiraxcazper.wordpress.com
Skrivet av Susanne Erikzén

Herregud alltså, jag blir mörkrädd av att läsa detta! Detta borde vara straffbart!

Svar: Håller med, någonstans borde någon sätta stopp för detta!
Jonna Nilsson

2013-07-04 ♥ 11:22:22
Blogg: http://www.ludnatassar.com

OBS! Jag ansvarar bara för vad jag skriver, inte för vad du förstår

Namn:
Jag kommer tillbaka
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

...............Jonna Nilsson - Narbonne.blogg.se