♥ Gerbil/Ökenråtta

Alltså jag är så grymt sugen på att köpa en ökenråtta. Jag har ju alltid haft ett annat djur är hundar men nu är det mamma som äger kaninen och förra hamstern vi hade så känner att det skulle vara kul att ha något eget att ta hand om och göra massa skojigheter till! Har suttit och läst på olika sidor om gerbiler och jag själv tycker dom låter mycket roligare än en hamster som sover om dagarna?


Bildkälla

''Här kommer en kort inledning om gerbiler och hur de lever ute i naturen.
Gerbiler, eller ökenråttor som de också kallas, är små gnagare som i vilt tillstånd lever i utkanten av Gobiöknen i Mongoliet. Eftersom de är ökendjur dricker och kissar de inte speciellt mycket. De lever i meterlånga gångar med bohålor som de fodrar med till exempel gräs och fjädrar.
De håller sig oftast till samma partner hela livet och är mycket sociala djur som inte mår bra av ensamhet.''
Källa

Man kan väl säga att jag har ''lite'' erfarenhet av ökenråttor då 2 av mina 3 syskon hade massa ökenråttor när dom var yngre och vad jag kommer ihåg så var dom så otroligt roliga och söta! Dom sov liksom inte på dagarna utan var vakna. Någon av er som har erfarenhet av ökenråttor? Och isåfall vad kan ni rekomendera för burar?

..........Lämna gärna en kommentar ;)
Skrivet av :)

dom ska inte vara själva så köp 2 minst :) som bur är det bäst med ett akvarium med mycket spån i då dom gräver nästan heeela tiden, så om du inte vill ha allt på golvet är det bäst me ett akvarium som du lägger ett galler på :)

2012-03-04 ♥ 18:54:35
Skrivet av SHUNi- hästblogg

Massa bilder uppe från tävlingen i helgen! kolla gärna in och kommentera så blir jag superglad :D

2012-03-04 ♥ 21:09:26
Blogg: http://shuni.blogg.se/
Skrivet av SHUNi- hästblogg

SV; åh tack!

2012-03-04 ♥ 22:00:50
Blogg: http://shuni.blogg.se/

OBS! Jag ansvarar bara för vad jag skriver, inte för vad du förstår

Namn:
Jag kommer tillbaka
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

...............Jonna Nilsson - Narbonne.blogg.se