♦ Hoppträning!

Kvällens hoppträning gick riktigt bra faktiskt! Fick Hectra som jag inte ridit på en evighet tror jag? Men jag kom på hur hon funkade ganska fort med tnke på att det var ett tag. För på henne MÅSTE man vara riktigt riktigt lös i handen, håller man minsta hårt så lägger hon huvudet på sniskan! Fast först när jag suttit upp så blev det en liten chock för mig. Red Cito förra veckan som är ca 175cm hög och så kommer jag till lilla Hectra som är D-ponny på 148cm så det blev en väldig skillnad om man tänker på att jag är ca 175cm. 
 
Idag var det ju såklart hoppning som gällde vilket faktiskt gick jätte bra eftersom just för att det var länge sedan jag ridit henne och aldrig hoppat henne?! Vi började med att galoppera på en volt med 2 bommar på varsinn sida av volten och sedan satte hon upp ett litet kryss, med en bom framför och en bakom så man ska komma in rätt. Detta bygdes sedan på med ytterliggare ett hinder och 1 bom på marken. (Se övning 1 på bilden!)

Dom 2 första gångerna kändes det lite obehagligt eftersom det kändes som om hon kastade sig över, men kom sedan underfund med att hon fick ta såna stora kliv jämfört med Cito plus att det var mellanrum för en stor häst som var med i gruppen. Men det gick bra, vi kom fel några gånger men tillslut lyckades vi få till det fin fint! :)

Sedan tränade vi lite på omhoppningsvängar. Hon tog bort alla bomar och ett hinder(då ett hinder blev kvar) sedan la hon en bom några meter jämte hindret och sträckade sedan med skon i marken vart vi skulle svänga innan. Det gällde då att vi skulle rida innanför bommen som låg jämte hindret och svänga runt innan sträcket i marken.(Se övning 2 på bilden!) Samma här, dom 2första gångerna gick det väl sådär med sedan när jag verkligen gav mig f*n på att jag skulle driva i svängen så gick det super! Och var faktiskt riktigt roligt om man säger så!

Men allt som allt är jag faktiskt super nöjd med kvällen och längtar riktigt ordentligt mycket till nästa hoppträning om man säger så! Har blivit riktigt taggad på sista tiden till hoppträningarna, förr var jag livrädd och vågade knappt hoppa över 60cm och var livrädd för att hoppa oxrar, nu har det släppt, dock inte helt på oxrarna(vågar inte hoppa över 80cm en oxer utan att det knyter sig i magen, dock var det typ 50cm oxrar förr, så det har gått framåt) Men förhoppningsvis ska det också släppa snart! :)




*Söta Hectra tillsammans med min kompis Emma som hoppade fram inför en klubbtävling, bilden tagen av MIG!

*Hectra sommaren 2011, bild tagen av MIG!

Hoppbilden är redigerad därav det mörkare uttrycket!

..........Lämna gärna en kommentar ;)

OBS! Jag ansvarar bara för vad jag skriver, inte för vad du förstår

Namn:
Jag kommer tillbaka
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

...............Jonna Nilsson - Narbonne.blogg.se