♦ Skoltrötta ungdomar, konstigt?

En sak som vi tog upp på Svenskan i fredags är detta med skoltrötta ungdomar och att utbildningsminister Jan Björklund tycker att vi borde korta ner utbildningstiderna från 3år till kanske 2 år. Vilket jag själv tycker är väldigt bra! Korta ner utbildningarna från 3år till kanske 2år och sedan ha mera intensiva dagar. För nu består mer än hälften av alla utbildningar på gymnasiet mer än halva veckan sammanlagt av håltimmar! Och man sedan kanske bara har 2-3 lektioner varje dag och sedan 2-3-4 timmars håltimma mellan varje lektion.

Är det igentligen att ungdomar är skoltrötta och skiter i skolan? Är det så konstigt att dom tänker ''men jag har ju bara 2 lektioner med 3timmars håltimma emellan, det är ju ingen idé att gå till skolan'' Jag själv har tänkt så ett antal gr förra terminen då jag hade en lektion på morgonen på måndagen och sedan 2timmars håltimma. Fredagen var det likadant men 3timmars håltimma istället. Visst jag hade så jag kunde fördriva tiden med att sitta på körskolan. Men dom som inte har det, och inte kan gå hem för att dom bor nära skolan.
Är det då konstigt ungdomar skiter i skolan? Och det var flera gånger jag sket i skolan just för dessa håltimmar!

Nae detta är en sak som stör mig in på bara nerverna. För vad är det igentligen för mening med att gå tillskolan när mer än hälften av dagarna består av håltimmar? Och inte nog med bara håltimmar, även inställda lektioner som man får reda på när man kommer till skolan är inte heller sådär SUPER kul? Jag vet själv i fredags jag hade en lektion på morgonen på 40min och skulle sedan ha en 2timmars lektion som van inställd. Så iställer för att kunna få jobba hemma på första lektionen vilket vi ofta brukar få så får jag en håltimma på 3timmar? Visst nu kunde jag fördriva tiden med att plugga med en kompis, men det kan jag inte jämt!

Nae jag tycker faktiskt att utbildningsministern borde få igenom sitt förslag om kortare skolgång, OM man slipper dessa håltimmar på flera timmar, för jag tror det är det som gör att ungdomar blir skoltrötta och skiter i skolan
när dom känner att dom inte behöver bry sig. Så jag tycker det är bättre att kanske ha 4-5 lektioner varje dag med kanske 10-15 min rast mellan varje och mitt på dagen ha en lunch på kanske 1-1,5timme eller nått. För att just slippa dessa håltimmar. För jag tror att det är fler än mig som håller mer om att håltimmar är segt!

Visst det kanske är kul att ha långa håltimmar i början, men att sedan ha den konstant varje vecka flera gånger i veckan blir väääääldigt segt mot slutet! Så därför tycker jag skolorna borde ta detta som Jan Björklund har sagt. Är det någon mer än jag som håller med om att håltimmar förstör skollusten?


..........Lämna gärna en kommentar ;)
Skrivet av SHUNi- hästblogg

Kan hålla med dig till viss del :) visst det är skönt med en lång rast/håltimme men samtidigt hade man hellre jobbat in den tiden och slutat tidigare och komma hem :)



Idag har jag skrivit ett inlägg om hästfolk och alla olika åsikter som existerar bland oss! var gärna med och diskutera om det :D

2012-03-05 ♥ 18:27:23
Blogg: http://shuni.blogg.se/

OBS! Jag ansvarar bara för vad jag skriver, inte för vad du förstår

Namn:
Jag kommer tillbaka
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

...............Jonna Nilsson - Narbonne.blogg.se