Vad är egentligen ett värdigt hundliv?

Den sista tiden har flera bilder cirkulerat på Facebook med bilder på hundar utan framben, hundar som har liknande rullstolar vid frambenen för att kunna röra sig. Jag tror nog inte jag är ensam om att tycka att detta inte är  riktigt humant emot hundarna. Visst hundarna kan röra sig, hundarna kan flytta sig. Men tänk ett steg längre, vilka ställen kan egentligen dessa hundar springa på utan problem? Asfalt! Där är det enda stället dom kan problem fritt röra sig med sina ''rullstolar''.
Det kan vara problematiskt för hundarna att springa på grus och på gräs. Och att springa lösa i skogen är ju ingen talan om?! Jag kan inte riktigt kalla detta är värdigt hundliv. En hund är skapad med fyra ben för den behöver fyra ben för att överleva. Den behöver ha fyra ben för att springa ikapp byten, den behöver fyra ben för att fly ifrån fara, den behöver fyra ben för att kunna springa fritt. Ja hundarna är skapta för att ha fyra ben. Inget mindre?!
 
 
Visst det finns hundar med tre ben(saknar oftast ett bakben) och dessa hundar klarar sig oftast galant(vissa vänjer sig vid tre ben, vissa inte), dom kan fortfarande ta sig fram överallt, dom kan springa, dom kan busa, dom kan leka. Ja dom kan göra i princip allt en hund med fyra ben kan göra. Men när det kommer till hundar med två ben, där går gränsen! Vi måste sluta förmänskliga hundarna utan istället tänka på att dom är djur, dom är skapta som dom är för en anledning.
Dom flesta tänker nog ''Men vi människor kan ju sitta i rullstol och vi klarar oss fin fint, varför skulle inte hundarna också kunna ha så?'' Detta är absolut Inte realistiskt tänkande. Detta är bara yterliggare ett sätt att försöka förmänskliga hundarna. Vi vill inte släppa taget om våra älskade husdjur, så därför gör vi vad vi tror är bäst för djuret. Men tänkt efter ett steg längre. Hur lycklig skulle du själv vara som hund om du inte kunde springa fritt, leka med andra hundar och kunna göra allt du kunde göra förut? Tänk noga nu.
 
 
Bild: Google
 
Dom flesta kollar på denna bild ovanför och tycker det är det finaste som finns. Att det är underbart att människor kan göra detta för djur. Ja dom blir väl helt lyriska. Själv tycker jag inte alls detta är humant. Jag blir nästan ledsen över detta, att människor tillåter ett djur som är skapt med fyra ben få leva hela sitt liv med två ben. Om jag nu inte riktigt missförstått informationen så föddes denna hund med bara två ben och har levt hela sitt liv så. Men jag tycker ändå inte detta är humant. Det spelar ingen roll om hunden är född med två ben eller råkat ut för en olycka som gör att hunden måste amputera två ben. Det är inget hundliv, inget riktigt hundliv!
 
En hund är inte fysiskt byggd som vi människor, den är inte byggd för att gå runt på bara sina bakben. Den är skapt och byggd för att ha fyra ben, den är skapt för att gå på alla fyra ben. När ska folk förstå detta?
 
Nu tänker ni kanske att ''men om det vore din älskade hund och du var tvungen att amputera bort två ben skulle du ju göra det.'' Men faktum är att det skulle jag inte! Skulle inte ens överväga detta! Hur mycket min hund betyder för mig skulle jag aldrig ens överväga att amputera två ben för att kunna ha min älskade vän vid min sida. Nej! Det gäller att sluta vara egoistisk utan tänka på hunden. Hur skulle hunden må om han är van vid fyra ben och kunna springa överallt och göra allt. Och sedan helt plötsligt bara ha två ben kvar som, och sedan att ägaren sätter på hjul för att man ska kunna gå? Nej, jag skulle aldrig utsätta min hund för detta. Aldrig!
 
Hur ser du på detta? Tycker du som jag? Är du för eller emot detta? Tacksam för svar och dina tankar om detta.
 
Detta är min älskade hund och hela mitt liv! Jag älskar honom av hela mitt hjärta och vill aldrig förlora honom. Men skulle ändå välja att ta bort honom om det stod mellan det och att amputera benen.
En hund ska kunna springa fritt, hur den vill och var den vill! Detta är en riktigt hundliv!

..........Lämna gärna en kommentar ;)

OBS! Jag ansvarar bara för vad jag skriver, inte för vad du förstår

Namn:
Jag kommer tillbaka
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

...............Jonna Nilsson - Narbonne.blogg.se