Hoppträning 21/1

Igår kväll var det terminens första hoppträning vilket gick super. Hade Sabban och hon var lite loj i början men blev bättre frammåt slutet när vi kom igång och började hoppa gick det bättre. Vi hoppade först på en volt och övergick sedan till att hoppa först ett litet räcke och sedan en tvåkombination med sista hindret på 1.10 och guud vad det kändes bra! Har film som jag tänkte visa senare. :)
 
Uppvärmning:
Fram ridning i alla gångarter med fokus på att få henne rak samt rundad på kortsidorna.
Sedan galopperade vi på en volt med en bom på som vi skulle rida över, fick några konstiga långa språng men utöver det så gick det toppen. Sedan bytte vi volt och hoppade över ett litet räcke på ca 60-70cm. Här fick vi dock lite problem, kom ganska konstigt dom flesta gångerna men till slut gick det bra.
 
Hoppträningen:
När vi sedan kom igång att hoppa lite mera så började vi att hoppa ett litet rättuppstående på ca 60-70cm på långsidan. Som sedan övergick till en två kombination med sista hindret på 70cm till en början och avslutande höjd blev hela 1.10. Några gånger kom vi ganska fel. Sabban ville gå lite innåt så samtidigt när jag försökte få henne rak på långsidan utan hinder så blev det att vi kom fel dom några gånger på hindren då jag helt enkelt glömde bort min yttersida när jag försökte trycka på innersidan. Men när jag sedan kom ihåg yttersidan så gick det super bra!
 
Känslan på träningen:
Först hade jag ingen bra känsla alls. Alla muskler i ryggen spännde och jag hade så ont stundtals att jag höll på att börja gråta. Helt sjukt så ond det gjorde. Stod iallafall ut ungefär lite mindre än halva passet innan jag tog av mig säkerhets västen i hopp om att det skulle släppa(Använder alltid säkerhetsväst när jag hoppar, inte i dressyr). Det kändes betydligt bättre och efter ett tag släppte spänningarna och smärtan helt borta vilket var riktigt skönt. När vi började hoppa så hade jag alltså ingen väst vilket gjorde att jag blev lite osäker och lite av min hopprädsla kom tillbaka. Så till slut tog jag på mig säkerhetsvästen igen och inga spänningar eller smärta i ryggen vilket var skönt. Men för att sammanfatta känslan på träningen var underbar trots några misstag!
 
Att tänka på:
Något som jag måste tänka på, inte bara inom hoppningen, är att ha bättre koll på yttersidan, har lätt för att släppa yttertygeln, eller så håller jag hårt på både inner och yttertygel.... Hmmm.. Sedan att när jag landat efter sista hindret inte falla ihop till en soppsäck, utan räta upp mig och driva även efteråt.
 
Jag älskar denna häst så otroligt mycket! Trots att hon är fruktansvärt envis och fruktansvärt jobbig att rida ibland så är hon helt enkelt bara bäst! <3
 
En bild ifrån filmen min kompis Emma filmade. Hindret ligger på 1.10!
 

..........Lämna gärna en kommentar ;)

OBS! Jag ansvarar bara för vad jag skriver, inte för vad du förstår

Namn:
Jag kommer tillbaka
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

...............Jonna Nilsson - Narbonne.blogg.se