Nickelback

 
En av dom bästa grupperna i världen, min favorit grupp är helt klart Nickelback! Inte nog med att sångaren sjunger så förbannat bra så är låtarna grymma, såklart. Men Inte bara det, texterna dom har och sjunger är texter med stor betydelse, både för mig och även för samhället. Om man lyssnar på texterna dom sjunger i de flesta låtar så finns det en innebörd, en innebörd som man kanske inte lägger märke till första gången. Men om man sätter sig ner och verkligen lyssnar, noga. Vad säger då texten till dig?
''If everyone cared
And nobody cried
If everyone loved
And nobody  lied

If everyone shared
And swallowed their pride
We'd see the  day
When nobody died''
 
Det finns två låtar som verkligen har satt sig på en speciell plats i mitt hjärta. Dessa texter satt verkligen direkt på hjärnan direkt när jag hörde dom och det är låtar som har en stor betydelse för mig, texterna har stor betydelse för mig. Speciell en text från en av låtarna är verkligen speciell för mig, och har blivit mitt motto för livet. ''Each day's a gift and not a given right'' Denna lilla mening i denna enkla sång, egentligen, har fått stort inflytande på mitt liv. Denna mening tänker jag på varje morgon då det känns motigt. Denna mening får mig att orka kämpa vidare.
Den andra låten som fått en speciell plats i mitt hjärta, förklarar mer eller mindre mitt liv ur en annans perspektiv. Jag har haft kämpigt flera år, haft/har självskadebeteende och velat ge upp. Denna låt fick mig att få rysningar direkt när jag hörde den. Bara själva texten ''Well, I know the feeling,  Of finding yourself stuck out on the ledge
And  there ain't no healing,  From cutting yourself with the jagged edge'' denna enkla text i denna enkla låt fick mig att direkt fälla tårar. Trots att jag aldrig tidigare hört den. Den satte sig direkt, direkt på hjärtat, på en speciell plats.
 
 
Sedan finns det en låt, en låt som jag inte tror någon kan säga är rent ut sagt dålig. Utan jag tror att alla på ett eller annat sätt gillar denna låt. Själv älskar jag denna låt! En av dom absolut bästa som dom har gjort! Och en av dom låtarna som verkligen har en innebörd. Texten träffade verkligen så rätt på dagens samhälle. Det är såhär det är, tomma ord, många lovar. Men inte gör något åt det trots att man blir berörd. ''There's bullets flying, through the air,  And they still carry on,  We watch  it happen over there,  And then just turn it off''.
Denna text är så på rätt plats! Vi sitter i våran soffa i vårat trygga hem, ser krigen på tv. Men bara stänger av tv och bryr oss inte mer om det. Även denna text har en djup innebörd. ''How can we fall asleep at night?  When something's clearly wrong,  When we  could feed a starving World, With what we throw away, But all we serve are  empty Words, That always taste the same''
 Lyssna på låten, och bara lyssna på texten, vad säger den dig?

..........Lämna gärna en kommentar ;)

OBS! Jag ansvarar bara för vad jag skriver, inte för vad du förstår

Namn:
Jag kommer tillbaka
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

...............Jonna Nilsson - Narbonne.blogg.se