Potatis & köttfärsgratäng

Slängde ihop en gratäng idag med potatis och köttfärs. Gjorde inte ifrån något recept utan slängde ihop lite som jag kände för och tyckte det blev riktigt gott, dock ville jag ha lite mera smak, men får testa mer nästa gång. :) 
Här kommer iallafall receptet enligt mig:
8-12st potatisar(beroende på hur många personer, detta var ca 4-5 portioner)
600gr köttfärs
2dl créme fraiche (alternativt någon smaksatt)
2dl matlagningsgrädde
1 lök
0,5dl Tomatpuré
Svartpeppar
Salt
Oregano

Såhär gjorde jag:
1. Ställ ugnen på 200grader. Skala och skiva potatisen och fyll botten på en ugnssäker form.
2. Skala och riv/hacka löken och stek löken tillsammans köttfärsen, krydda med salt och peppar
3. Ha i tomatpuren och blanda och blanda sedan ner créme fraichen samt krydda med salt och peppar
4. Låt stå och små koka någon minut innan du fyller den ungssäkra formen med köttfärsblandningen och lägg sedan ett lager till med potatis över köttfärsen
5. Häll över matlagningsgrädden och ha på lite oregano på toppen och låt stå i ugnen 50-60min (jag fick ha min inne i ca 1h 20min)
6. Låt svalna innan servering och servera med sallad. 



..........Lämna gärna en kommentar ;)

OBS! Jag ansvarar bara för vad jag skriver, inte för vad du förstår

Namn:
Jag kommer tillbaka
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

...............Jonna Nilsson - Narbonne.blogg.se