Mat, mat, mat

Melvin är nu lite mer än 6månader och jag har nu börjat att ge honom två portioner mat om dagen. När han var 4månader fick han smaka några skedar bara. När han var 5månader började jag ge honom ett mål mat om dagen. Och nu då två mål mat om dagen. 

Oftast ser en dag ut såhär:
Morgon(runt 06.00-07.00) äter han ungefär 120ml Välling Nestle fullkorn äpple/banan eller så äter han ungefär 120ml Baby Semp Lemolac 2. (Han äter lite på nätterna med därav inte så mycket mat.)
Lunch(runt 09.30-10.30) äter han en portion med gröt, Semper äpple/päron men han föredrar banangröten mest. 
Mellanmål(runt 13.00-14.00) äter han oftast 200ml Baby Semp Lemolac 2. Ibland får han även lite Nestle youghurt. 
Middag(runt 16.30-17.00) äter han en portion med ordentlig mat, hemmagjord mat. Oftast potatis och köttfärs blandat med lite ärtor och majs.
Kvällsmål(runt 19.00-20.00) äter han ungefär 200ml välling Nestle Godnatt välling Havre. Eller 200ml Baby Semp Lemolac 2 om han inte vill ha vällingen. 

Efterrätt får han ibland med efter maten. Då får han oftast lite Ellas Kitchen smoothie.(eller vad det är?) dessa älskar han verkligen lilla plutten! 
Drickan han får är Sempers fruktdryck vilket är favoriten. Finns även andra smaker med. 
Detta är lite på ett ungefär hur det brukar se ut. Är han mer hungrig mellan så får han något mellanmål och tiderna är också på ett ungefär. 






Detta "matschema" kommer ju helt klart att ändras under tiden han växer. Men min tanke är att han vid 7månader ska äta gröt på morgonen och något mer mataktigt vid lunch. 
Sen när han är 8månader har jag tänkt försöka sluta med Baby Semp Lemolac och övergå till bara välling. Sedan att han även ska äta lite gröt på kvällen och sen få välling när vi lägger honom.
Men detta är ju bara tankar jag har. Inget jag har sagt att så Ska det vara. Utan jag följer honom och vad han trivs med. :)


..........Lämna gärna en kommentar ;)

OBS! Jag ansvarar bara för vad jag skriver, inte för vad du förstår

Namn:
Jag kommer tillbaka
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

...............Jonna Nilsson - Narbonne.blogg.se