Walking

När jag är ute och går med Aslan och Mischa så håller jag sällan i kopplet! Låter konstigt? Nae, jag lägger helt enkelt kopplet runt nacken och sedan går jag! Håller bara lite löst i kopplet när jag går genom samhället och på ett ställe där både jag och dom vet att det finns katter, just för att vara säker, men annars går jag bara och låter händerna vara fria samtidigt som kopplet hänger runt nacken!

Hur jag kan gå såhär är helt enkelt genom att hundarna går jämte mig hela tiden, alltså inte flera meter framför mig, utan dom går jämsides. Mischa går jämsides och Aslan går lite bakom mig då han inte riktigt får plats jämte mig när Mischa går på utsidan. Aslan ska alltid gå i mitten, jämt. :P  Pappa kan inte gå med hundarna på detta sett, då han får hålla i kopplet för att dom ska gå jämsides, dock har han blivit bättre på att säga åt dom så dom går där dom ska, annars gick dom ofta framför honom så långt kopplet räckte, men efter att han följt efter dom ner i diket några gånger när dom fått syn på katter så har han lärt sig att han har bätre koll på dom när dom går jämte honom!

Hur fick jag dom då att lyda mig och gå jämte hela tiden? Ja, någon som hört talas om Cesar Milan? Jag har fått flera metoder därifrån, genom att sätta benet framför när dom försöker gå före, och flera olika sätt. Det är dock mest Mischa som jag behövt använda denna metod på. Jag har tidigare testat detta med att gå och när hunden går före byta håll, jag kunde hålla på i 30min på samma ställe med honom och han gick hela tiden framför. Men sedan använde jag mig av Cesars metoder och han har börjat lyssna jätte bra! Nu räcket det med att jag harklar mig och säger ''Mischa'' när han går framför och han saktar efter så han går jämte mig!

Mischa kan vi säga är en riktig segklump! För både han och Aslan brukar blir väldigt pigga på katter och hundar dom får syn på när vi är ute och går. Aslan är dock värre men han kan man säga åt! Mischa kan man rycka tag i fler gånger utan att han reagerar, han är gjord som av gele nästan? Trots detta kan han inte gå på halt golv utan att sträcka sig så nu måste vi ha mattor för att han ska kunna gå.

Aslan lyssnar riktigt bra, han är väldigt känslig om man säger så och lyssnar riktigt bra, om han inte som Cesar säger nått nivå 10! Då är han totalt bortkopplad och man kan ta tag i honom hur hårt som helst, pappa har råkat ut någon gång för att Aslan bítit honom i armen när han inte fick springa efter en hund. Dock ångrade sig Aslan rätt så for när han kom underfund med vem han bitit. Det absolut sötaste med Aslan efter att man sagt åt honom när han dummar sig är att han Alltid, Alltid nästan trippar fram jämte en och tittar på en heela tiden i typ 5min efteråt, svårt att vara arg på honom? Ja iallafall då. ;)

Ja, ingen hund kan väl vara perfekt trots allt? Men jag är väldigt nöjd med att jag faktiskt kan ha kopplet runt nacken och dom går jämte mig utan att bry sig om annat. OBS! Jag kollar alltid runt och kring mig för att kunna se katter och liknande innan dom får syn på det så jag kan ta kopplen och vara beredd, dock håller jag bara i kopplet, utan att strama åt det innan hundarna fått syn på det och börjat dumma sig. Detta tycker jag är viktigt! Att INTE spänna kopplet innan hundarna fått syn på något och dummar sig, detta ger hunden bara fel budskap om vad du menar! Och även hunden blir mycket mer spänd och börjar då leta efter saker runt omkring sig. Trust me! Jag har själv gjort detta misstag och ja, spänner jag kopplet lite för tidigt så blir hundarna spända och letar saker runt omkring sig.

Oj, blev ett väldigt långt och lite rörigt inlägg? Sry för det! Men jag hoppas ni tyckte det var intressant iallafall? :)

..........Lämna gärna en kommentar ;)
Skrivet av Annika

SV: tack så mycket :)

2012-04-29 ♥ 17:14:18
Blogg: http://blogofphoto.blogg.se/

OBS! Jag ansvarar bara för vad jag skriver, inte för vad du förstår

Namn:
Jag kommer tillbaka
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

...............Jonna Nilsson - Narbonne.blogg.se