Vimmerby inoficiella utställning 9/5

Igår var mamma, jag och pappa i Vimmerby på en liten inoficiell utställning. Inoficiella utställningar är mindre och ska räknas mera som en liten tränings tävling. Alltså inget riktigt allvar som det är på dom oficiella.
Jag ställde i alla fall lilla Galaxy i kategorin 4-6månader då han blev 4månader för en vecka sedan ungefär och detta var hans första utställning någonsin. Han förstod nog inte riktigt vad som hände men skötte sig ändå galant. Vi var inne som nummer 5 och domaren var helt underbar! Hon frågade om detta var första utställningen och jag sa att det var och hon sa ''Ja men då går vi detta till en rolig grej''. Hon kollade honom inte så noga utan kände lite försiktigt samtidigt som hon klappade mycket på honom samt gav honom några pussar då han verkligen är en puss gris killen. Vid gick därifrån med två stycken rosetter. En Hp(Hederspris) rosett samt en BIR-valp(Bäst i ras) rosett. (Kan även tillägga han var ensam i sin ras, korthårig collie, men som pappa sa, hade han inte varit snygg hade han ju inte fått gått vidare) Så vi fick vara kvar och vänta till senare på dagen då det var dags för att gå in i Bisvalp-finalen(Best in show). Jag är verkligen super nöjd med denna domare. Annars brukar domare inte alls ta hänsyn till att det är valpens första gång utan ska klämma och känna precis som på mera rutinerade hundar. Så jag är super nöjd att hon var så trevlig och snäll mot honom. Vi fick även super bra kritik. Kommer inte ihåg precis allt då lappen är hos mor o far, men något liknande detta ''En mycket trevlig och positiv han valp. Snygga linjer. Något ostadigt kors. Välvisad för att vara första gången.'' Detta med ostadigt kors kommer att försvinna då han är fyra månader och benen far lite hit och dit på honom.
 
Under väntan så tog vi det bara lugnt, han låg och sova några gånger samt åt lite medans vi åt. Sedan busade han även med en liten borzoi valp på 3månader. Dom var ungefär lika stora och lekte likadant så det var riktigt roligt att se dom busa dom små trollen. :)
Sedan var det dags att gå in i Bis-finalen och där, ja vad ska man säga. Här började han tröttna på detta vilket jag förstår, lång och varm dag. Nu var det en annan domare och han var lite mera klämma och känna men Galaxy brydde sig inte så hårt här vilket är skönt. Efter vi hade gått några rundor i ringen så stannade vi för att ställa upp hundarna så han kunde jämföra och här var det riiiiiiiiiiiktigt tråkigt tyckte Galaxy. Han ville titta allt och inget och han ville hellre stå som en banan eller sitta ner än att stå. Men jag lät honom vara, ställde ordning honom några gånger då domaren tittade på alla hundar samt pratade mycket med honom och klappade och pussade lite på honom för att han skulle tycka det var roligt trots att det var långtråkigt att bara stå. Sen gjorde ju inte domaren saken bättre då han var fruuuuuktansvärt låångsam om man säger så. Titta på samma hund typ 3-4 gånger?! Hmm. Jaja, så kan det vara ibland. Vi slutade i alla fall som 5 i Bis-finalen av 7st så jag är super nöjd. Tyvärr var topp 3ganska klar från början då dom har mycket att göra med Vimmerby brukshundsklubb. Detta är det negativa med små utställningar. Vissa utställare brukar mota domarna för att hamna högt... Men men. Vi fick i alla fall en liten väska med lite olika saker som ben, schampo, presentkort på hundmat m.m Men den roligaste vinsten var i alla fall pipleksaken tyckte Galaxy. Efter detta åkte vi direkt hem och Galaxy somnade väldigt fort i bilen hem och sov gott även hemma.
 
Jag är verkligen super nöjd med lill killen för att vara första gången. Och även super nöjd med första domaren vi hade. :)
 
Bjuder på några bilder från gårdagen. Blev inga bilder från när jag ställde ut då jag glömde kameran här hemma. :/

..........Lämna gärna en kommentar ;)

OBS! Jag ansvarar bara för vad jag skriver, inte för vad du förstår

Namn:
Jag kommer tillbaka
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

...............Jonna Nilsson - Narbonne.blogg.se