Narcissistisk personlighetsstörning

Jag är väldigt intresserad av psykologi och tycker det är intressant med olika personlighetsstörningar, så därför tänkte jag ta upp några personlighetsstörningar i bloggen. Kanske känner ni igen er själva eller någon i eran närhet?
Vi börjar med Narcissistiskt personlighetsstörning, nästa vecka tänkte jag ta upp Borderline!
 
Narcissistisk personlighetsstörning är en personlighetsstörning som kännetecknas av narcissistens extrema känsla av självhävdelse, bristande verklighetsuppfattning, sitt stora behov av att befinna sig i centrum och brist på empati. Denna patologiska narcissism skiljer sig från den naturliga narcissismen vi alla bär på, känslan av att vilja vara omtyckt. Personer med denna störning utmärker sig genom krocken mellan två motsatta självbilder - den idealistiska bilden av sig själv som storslagen och grandios, gentemot känslor av skam och självhat. I relationen med en partner kan narcissisten inledningsvis vara utomordentligt charmerande och karismatisk, för att plötsligt växla till ett obehärskat och kränkande beteende. Narcissisten har ett behov av att ha kontroll och kan i relationen te sig maktfullkomlig och/eller paranoid. Kontrollbehovet kan ta sig uttryck i ett tvångsmässigt beteende som denne ser som fullt naturligt och där personen kräver efterlevnad av omgivningen.
 

Individen uppvisar ett ihärdigt mönster av grandiositet (i fantasi eller beteende), behov av beundran, brist på empati, börjar i det unga vuxenlivet och finns i varierande samband indikerat av fem (eller fler) av följande:

  1. Har en grandios självbild (till exempel överdriver framsteg och talanger, förväntar sig att bli betraktad som överlägsen utan lämpliga meriter).
  2. Är besatt av fantasier om obegränsad framgång, makt, briljans, skönhet, eller perfekt kärlek.
  3. Tror att han eller hon är "speciell" och unik och bara kan bli förstådd av, eller bara borde umgås med, andra speciella eller högstatuspersoner (eller -institutioner).
  4. Kräver stor beundran.
  5. Har oresonliga förväntningar på speciella förmåner eller omedelbar respons på hans eller hennes förväntningar.
  6. Är interpersonellt explorativ, det vill säga utnyttjar andra för att uppnå sina egna mål.
  7. Brist på empati; är ovillig att känna igen eller identifiera sig med andras känslor och behov.
  8. Är ofta avundsjuk på andra eller tror att andra är avundsjuka på honom eller henne.
  9. Uppvisar arrogans, hotfulla beteenden eller attityder.
Källa
 

Hur hanterar man en narcissist?

Uppskatta denne när  han/hon är ärlig. Vill ni ha en god relation till en narcissist, gäller det att  visa honom eller henne en sann uppskattning. Detta leder till att han litar på  er och kommer att bete sig ledigare i din närvaro.

Förklara för denne  varför någon reagerar på ett visst sätt. Om ni vinner narcissistens  förtroende kommer han eller hon att anförtro sig för er. Han eller hon kommer  att berätta för er hur människor är våldsamma, onda, värdelösa, något som visar  prov på att de inte har visat narcissisten den uppmärksamhet som han/hon tror  förtjänar av andra. Ni kan hjälpa honom genom att förklara för honom hur andra  ser på saken. Det handlar inte om att de den andre rätt, utan endast komma med  en åsikt.

Respektera  konventionaliteten. Narcissten anser sig stå över alla andra och väntar sig  att bli behandlad som sådan. Bli inte sen, var ej distanserad, för allt i den  ordning som förespråkas, annars riskerar ni att irritera honom väldigt mycket.

Kritisera en  narcissist endast när det är absolut nödvändigt. Att göra så, leder till  att en explosion undviks. Säg inte till honom att han står över alla andra, att  han är egoistisk eller något annat som attackerar honom som person. Det gäller  att endast kritisera uppförandet, t ex genom att säga: ”jag gillar inte när du  blir sen utan att tala om det” eller ”jag vill inte att du avbryter mig när jag  talar” eller ”jag förstår att du har dina skäl att ogilla X, men låt oss nu  tala om någon annan.”

Berätta inte om dina  egna framgångar och privilegier. Narcissistens avund är mycket större än  någon annans. Någon annans framgångar sårar narcissisten och denne känner att  en djup orättvisa råder.

Rekommenderas inte:

Att opponera sig systematiskt till allt narcissten säger och  gör, kan omvandla honom/henne till en stor fiende. Det gäller att försöka att  låta bli att förolämpa narcissten och säga rakt ut vad du ogillar hos honom.  Erkänn narcissistens framgångar och detta ger dig friheten att kritisera honom  eller henne.

Var försiktig när han försöker manipulera dig med påståenden  såsom:

  1. ”Ni är bäst!”
  2. ”Efter allt jag har gjort för er…”
  3. ”Var försiktig, annars…”
  4. ”Du och jag befinner oss i samma båt”

Gör inte honom någon  tjänst som han eller hon inte tycker behöver återgälda. Det är viktigt att  narcissister vet vilka dina gränser är: vad du accepterar och vad du inte  accepterar. Det gäller att göra klart för honom vilka era gränser är.

Vänta er inte  erkännande. Det finns inte med i narcissistens värld. Ömsesidigheten  existerar inte.

Källa

 
Har du narcissistiska drag? Ta följande test.
Svarar du ja på de flesta frågor, kan du ha en sådan störning i din personlighet. Källa
 
Ja
Nej

Jag       är charmigare än genomsnittet.

   

Allt       jag har uppnått är min egen merit

   

Jag gillar att få komplimanger.

   

Jag är avundsjuk när jag ser att någon annan har framgång.

   

Det har hänt att jag har fuskat utan några skuldkänslor.

   

Jag gillar inte att vänta på min tur.

   

När det gäller den professionella sidan, förtjänar jag att komma långt.

   

När jag inte får uppmärksamhet, blir jag arg.

   

Jag tycker om privilegier.

   

De normala reglerna är inget som jag tycker om att följa.

 
 

..........Lämna gärna en kommentar ;)

OBS! Jag ansvarar bara för vad jag skriver, inte för vad du förstår

Namn:
Jag kommer tillbaka
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

...............Jonna Nilsson - Narbonne.blogg.se