Folk vågar inte se

Att leva med depression är lite som att bli idiot förklarad av folk, inte alla, men dom flesta.
Jag har varit deprimerad sedan sommaren 2006, men fick inte ''diagnosen'' förens vintern 2012 då jag efter flera år kämpat själv faktiskt insett att detta är någonting jag inte klarar av själv. Utan att jag faktiskt behövde hjälp. Jag började då äta mediciner mot depression, fick medicin mot ångest samt sömntabletter. Dessa år jag dock bara ca 6månader innan jag fick reda på att jag var gravid. Men började november 2014 att äta medicinen igen då jag började må dåligt igen.
 
Jag som vuxit upp med en mamma som haft/har depression och panikångest så är detta vardag för mig, jag visste vad depression var innan jag egentligen läst någonting om det, och jag har sett hur jobbigt och tufft det är. Både hur tufft det kan vara för ett förhållande och hur jobbigt det kan vara för personen som lider av det ifråga. Man behöver så mycket stöd och hjälp utav sin familj och vänner för att kunna klara sig igenom sin depression. Familjen måste ta ganska mycket skit och göra det mesta eftersom man helt enkelt inte orkar. Men om man bara är villig att lyssna och villig att förstå så står man ut under de jobbigaste perioderna.
 
Men tyvärr så är det långt ifrån alla som vet hur det är att vara deprimerad och vad depression egentligen innebär.
Min pojkvän är ett exempel, han har aldrig riktigt förstått vad depression är och har alltid sagt att det bara är att sluta tänka på sånt som är jobbigt och leva i nuet. Men det är lättare sagt än gjort. Men misstro mig inte nu, han har alltid funnits där för mig och stöttat mig när jag mått dåligt, alltid försökt att få mig att tänka på annat. Han fanns/finns alltid där dom där jobbiga kvällarna och nätterna när jag helt förtvivlat grät utan vidare anledning och bara hållit om mig och fått mig att lugna ner mig. Så det är tack vare honom att jag står här idag! Han vet bara inte riktigt vad depression innebär och hur det är att leva med det. Vilket tyvärr är mycket vanligt bland Sveriges och världens befolkning.
 
Folk vill helt enkelt inte se, dom vill inte förstå hur det är, jag tror att man helt enkelt bara ha en anledning till att kalla någon lat för att personen inte orkar göra någonting. Men så är det inte, det är lite som att vara inlåst i en förlamad kropp. Ett exempel: Du har 15 saker som du vill göra idag, Men du ska vara glad om du klarar av att ta dig upp ur sängen på morgonen. Enkelt förklarat... Man har helt enkelt så mycket energi men kroppen orkar inte.
Folk måste våga öppna upp ögonen och ha ett öppet sinne och inte dra den snabba slutsatsen.

''Depression är den vanligaste orsaken till sjukskrivning i västvärlden. Ungefär en fjärdedel av alla män och hälften av alla kvinnor blir någon gång i livet deprimerade. Depressionerna ökar dessutom, även bland yngre människor. Vanlig nedstämdhet är ännu vanligare och drabbar de flesta människor någon gång i livet.'' Källa

 
 

..........Lämna gärna en kommentar ;)
Skrivet av Jaana

Hej!
Du är en stark tjej,mamma och flickvän!
Du kämpar på bra!
Jag ser fram emot när jag hälsar på din mamma o få komma hem till er o se hur ni har det :) Varma kramar Jaana

2015-02-23 ♥ 09:57:15

OBS! Jag ansvarar bara för vad jag skriver, inte för vad du förstår

Namn:
Jag kommer tillbaka
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

...............Jonna Nilsson - Narbonne.blogg.se